De conclusie is dat deze mensen zo graag de wereld willen redden maar waarom gaat het zo moeizaam en grimmig en bovenal humorloos? En altijd dat opgestoken vingertje en de dreiging dat als je niet luistert en het gaat mis.........jouw schuld!!
Als de mens bij volle bewustzijn naar de wereld, maar in eerste instantie dus ook kritisch naar zichzelf kijkt, kan hij niet anders dan tot de conclusie komen dat hij en zijn soortgenoten er, als gevolg van allerlei menselijke tekortkomingen die wij meestal uitsluitend bij de ander zien, een steeds grotere bende van maken.
Naarmate wij ons technisch steeds verder ontwikkelen en geestelijk stil lijken te blijven staan worden de gevolgen van ons handelen steeds ingrijpender en voelen steeds minder mensen zich persoonlijk verantwoordelijk voor wat er fout gaat.
Want dat de diersoort mens in zijn totaliteit als enige en als gevolg van eigen handelen verantwoordelijk is voor nagenoeg alles wat er op deze aarde fout gaat en naar het lijkt nauwelijks meer te overzien, laat staan te beheersen valt, zal toch duidelijk moeten zijn.
Zo niet, dan kunnen alle idealistische wereldverbeteraars net zo goed hun boeltje pakken of de boel de boel laten met al hun mooie maar steeds dezelfde ideeen die sinds het ontstaan van de mensheid al tienduizenden jaren maar geen werkelijkheid willen worden.
Waarom eigenlijk niet?
.Vanwege dat opgestoken vingertje en het gebrek aan humor?
Of is het in wezen gebrek aan verantwoordelijkheidsgevoel, desinteresse,gemakszucht, hebzucht en al die andere menselijke tekortkomingen die wij uitsluitend in de medemens herkennen en veroordelen.
Wat te denken van zelfkennis en bewustzijn?
Ken uzelf en wees bewust van wat je doet en aanricht. Mooie spreuk!
Ik heb inderdaad een gebrek aan desinteresse, een gebrek aan gemakszucht en zeker een groot gebrek aan hebzucht. Dat je dat zo snel in de gaten hebt na het lezen van zo'n klein stukje tekst. Verder ben ik het met je eens dat iedereen verantwoordelijk is voor zichzelf.
Mooie spreuk?
Knap bedacht van jou, want van mij is hij niet afkomstig en als ik de rest zo lees vraag ik mij af of dit humoristisch bedoeld is of mij ter lering moet strekken.
Ik ben het absoluut niet met je eens dat iedereen (uitsluitend )verantwoordelijk is voor zichzelf en moet helaas constateren dat je niet erg in bent voor een serieuze gedachtenwisseling.
Da's dan een jammerlijke vergissing mijnerzijds en niet alleen vanwege het gegeven dat ik een zwak heb voor licht loensende vrouwen jonger, aantrekkelijker en intelligenter dan ikzelf.
Daarom niet al te lang getreurd want inhoudelijk reageren vind ik al met al net een beetje meer waard.
Aan Theo M, ter lering past niet in mijn denken, zoals je toch al zag aan in mijn hekel aan een opgeheven vingertje en betweters.
Bedoeld was een beetje humor en zelfspot zoals je kan zien aan het antwoord op de uitdaging [door WvG] zelf ook een afbeelding te plaatsen, waarop dan weer een heerlijk voorspelbare reactie kwam met drie geijkte conclusies, schot in de roos!
Een tamelijk serieuze gedachtenwisseling probeer ik wel met deze en gene te hebben en menig maal heb je kunnen lezen dat ik meer zie in het atheïsme.
Inhoud en verpakking, beide kunnen interessant zijn.